Rejse til Skotland – Bilferie til Højlandet med Glencoe og Isle of Skye som rejsemål

Isle of Skye Duntulm Castle

Denne rejseguide til Skotland er til dig, der gerne vil opleve noget af det bedste Storbritannien har at byde på. I artiklen her fortæller jeg om min seneste rejse til Skotland, hvor jeg fløj til Edinburgh, lejede bil og kørte til Højlandet med overnatninger i Glencoe og på Isle of Skye.

Som indledning vil jeg lige nævne, at jeg har rejst en del i Skotland og boet i Edinburgh, så jeg mener selv, at jeg har et ganske udmærket overblik over landet og jeg tøver ikke, når jeg siger, at denne rejse vitterligt var en ‘best of Skotland’ tur.

Min rejse var planlagt som en inspektionstur, da jeg for nylig har lanceret mit eget rejsebureau, hvor jeg skræddersyer rejser til Skotland. Med andre ord skulle jeg teste denne rejse, så jeg var sikker på, at den virkelig var så god som jeg går og siger.

Det var den i  den grad, så jeg kan med ro i sjælen sende kunderne i mit rejsebureau afsted på en fantastisk rundrejse i Skotland.

Opdateret 2021: jeg valgte at lukke mit rejsebureau i 2020.

Rejsen til Skotland starter i Edinburgh

Balmoral Hotel Edinburgh

Jeg elsker Edinburgh og vender flere gange årligt tilbage til min tidligere hjemstavn. På denne rejse ankom vi, min rejsekammerat og jeg, sent til lufthavnen og skulle således blot sove på et lufthavnshotel inden vi dagen efter skulle afhente lejebilen direkte i lufthavnen.

Valget faldt på Ibis, som er en kæde af hoteller, der ligger over hele verden – her får man altid et pænt, rent værelse til en nogenlunde pris. Således også i Edinburgh, men hotellet ligger en lille taxatur på 5-10 minutter fra selve lufthavnen, hvilket man lige skal være opmærksom på.

Et alternativ som lufthavnshotel i Edinburgh kunne være Hilton, der ligger i gåafstand fra lufthavnen og lige ved siden af biludlejningsområdet.

Hvis du skal bruge mere tid i Edinburgh (det anbefaler jeg!), så tjek min guide til hvor man skal bo i Edinburgh eller se min video-guide:

Billeje i Edinburgh Lufthavn

Billeje Skotland
Jeg ser ikke særligt tilfreds ud her, men det var jeg nu altså! Det er det eneste billede vi fik med bilen…

På forhånd havde jeg lejet en bil gennem Enterprise for at teste det udlejningsfirma af. Jeg har tidligere brugt Avis i Edinburgh, men ville lige have et ekstra firma i baghånden og det fungerede upåklageligt. Vi fik meget hurtigt vores bil og var snart på vej mod Stirling, der var første stop.

Du kan benytte Expedia Biludlejning til at få et godt overblik over priser på billejen i Edinburgh lufthavn. Jeg bookede faktisk selv vores bil derigennem og endte med at betale 1353 kr for billeje fra torsdag morgen til søndag eftermiddag.

Dette var i en af de bedre bilmodeller med automatgear, da jeg tænkte, at det ville fjerne en del stress-momenter ved at skulle køre i venstre side.

Køreturen fra Edinburgh til Glencoe

Køre bil skotland

Der er motorvej næsten med det samme fra Edinburgh lufthavn og min ruteanbefaling går via den lille by Callander. Callander er en lille hyggelig ‘forstad til Højlandet’, hvor man lige kan få en kop kaffe eller handle lidt i byens supermarked.

Herefter skifter turen karakter og man entrerer Loch Lomond & the Trossachs nationalparken, så naturen begynder at vise sig fra sin smukkeste side. Allerede her ca halvanden times kørsel fra Edinburgh er man ‘ude på landet’ omgivet af søer og bjergskråninger, der gør det svært at holde den tilladte max-fart.

En langsommere køretur end Google Maps siger

rejsekris skotland

Det var min første køretur i ‘den forkerte side’ (på andre rundture i Skotland har andre kørt bilen), så jeg kørte generelt lidt langsommere på denne rejse end i Danmark, men det er vist helt almindeligt og jeg vil da også anbefale andre lige at tage den med ro og så nyde udsigten på køreturene gennem Skotland.

Glencoe Skotland
Velkommen til Glencoe!

Det er en meget flot køretur, men den bliver for alvor imponerende, når man rammer Glencoe. Det går opad og så pludselig er man på en øde landevej med en bjergkæde ude i horisonten – det er Glencoe og The Three Sisters, som er områdets bedst kendte seværdighed.

Vi fortsætter dog køreturen 10 minutter ned til byen Ballachulish ved Loch Leven. Her ligger der bl.a. en Co-Op (supermarked), et par pubber, cafeer og så vores hotel, Isles of Glencoe Hotel.

Til sidst i denne rejseguide til Skotland finder du mere praktisk information i form af rutekort m.m.

Isles of Glencoe Hotel – swimmingpool og flot udsigt

Isles of Glencoe hotel
Hotellet i Glencoe

Efter ca 4 timers kørsel (vi var nødt til at gøre holdt i Stirling for at shoppe shorts, da jeg simpelthen havde formået at glemme badebukser – på en rejse til Skotland, hvor vi skulle bo på hotel med swimmingpool) kører vi ind i indkørslen på Isles of Glencoe Hotel.

Glencoe

Jeg var ekstremt spændt på at opleve lige netop dette hotel, da billederne derfra så lidt blandede ud – på den ene side lignede det en idyllisk drøm med et godt hotel helt ned til en skotsk sø omgivet af bjerge, men der var også billeder, hvor det godt kunne ligne et lidt slidt hotel.

Heldigvis holdt drømmen stik; Isles of Glencoe Hotel er et fantastisk hotel, hvor der (som tidligere nævnt) er swimmingpool, restaurant med bar (og hyggelig pub-stemning om aftenen) og et stort udendørs område med bænke lige ved Loch Leven.

frokost glencoe

Vi går direkte ind i hotellets restaurant, hvor man får lige præcis den udsigt man drømmer om, når man sidder hjemme i flade Danmark og drømmer om en rejse til Skotland.

Maden er god, der er en del forskellige øl på fad og der er god ‘banter’ mellem tjener og gæster. Her rammes jeg sgu af den gode stemning og jeg glæder mig over, at jeg endelig er kommet afsted på den længe ventede rejse til det skotske højland.

Vi får vores værelse og igen bliver jeg positivt overrasket; det er stort, pænt og har udsigt over søen. Nuvel, badeværelset er af ældre dato, men når man (som jeg) har boet på en del hoteller i London, så skal der mere til at slå en ud.

Se flere billeder og book hotellet online her.

Bjergvandring i Glencoe-området

Rejsekris skotland

Som altid, når jeg rejser ‘på arbejde’ er der lagt et knaldhårdt program, så der er ikke tid til afslapning. Vi skifter til vandretøjet og sætter kursen mod det nærmeste bjerg – vi er enige om, at der nok skal være en sti op. Det var en fejl og endda en dum en af slagsen; jeg er nemlig udmærket bekendt med den decideret geniale hjemmeside Walkhighlands, hvor der er ruter til vandreture i hele Skotland.

Lesson learned the hard way og vi sætter, efter en forgæves vandretur langs vejen, kursen mod denne rute som jeg har fundet på Walkhighlands-hjemmesiden. Vi vandrer lidt udenfor ruten dybt inde i den her fantastiske skotske skov og alt er sådan set godt igen, men mørket er ved at sænke sig, så vi finder vej hjem til hotellet.

Skotland

Vi er lidt ærgerlige over, at vi ikke fandt en ‘rigtig’ trekking-rute, så vi kunne komme helt til tops i Glencoe. Mit råd vil nok være at køre over til Three Sisters og vandre i det område – det gør jeg næste gang jeg rejser til Glencoe.

Jeg er generelt vild med de her aktive rejser, lidt ala vores trekking-tur på Bali, hvor man får god motion mens man oplever en masse.

glencoe mad

Vi spiser aftensmad på hotellet (glimrende måltid) og får en godnat-pint inden vi smutter i seng.

Morgenmaden på hotellet er en imponerende stor buffet med alt fra ‘full Scottish breakfast’ til diverse yoghurter m.m.

Vi har lige tid til en svømmetur i swimmingpoolen (igen bliver jeg overrasket – det er en pænt stor pool, hvor man godt kan svømme et par ture frem og tilbage som morgen-motion) inden vi er nødt til at sætte kursen mod Fort William.

Fort William og Glenfinnan Viadukten (Harry Potter Broen)

Fort William

Det tager en 20 minutter at køre fra hotellet til Fort William, der kan betegnes som ‘storbyen’ i området. Jeg er glad for, at vi boede på Isles of Glencoe Hotel, men jeg kunne også sagtens have boet i Fort William. Her er et hovedstrøg med en del pubber, restauranter og butikker (sågar flere sportsbutikker).

Der bor lidt over 10.000 mennesker i Fort William og samtidig kører der tog fra Glasgow hertil, så selvom man ikke vil køre bil i Skotland kan man altså godt komme til at opleve Højlandet.

• I den forbindelse kan jeg nævnte, at jeg netop har sammensat en rundrejse for en kunde i Rejsekris Tours, der skal opleve både Fort William, Glenfinnan Viadukten og Isle of Skye – kun ved hjælp af bus og togrejse, så det kan altså sagtens lade sig gøre.

Tilbage til vores rundrejse i Skotland – vi får kigget nærmere på Fort William, hvor jeg godt nok har været flere gange, men jeg vil gerne lige snuse lidt mere til byen, så jeg ved hvor de gode hoteller ligger.

Glenfinnan Viadukten Harry Potter bro

Vi har dog en stram tidsplan, da vi skal nå en af højdepunkterne på rejsen til Skotland… Vi skal nemlig se ‘Harry Potter toget’ køre over ‘Harry Potter broen’ – med andre ord skal vi se Jacobite damptoget køre over Glenfinnan Viadukten.

Der er en meget kendt scene i Harry Potter og Fangen fra Azkaban, hvor Harry og Ron har stjålet en usynlig bil og flyver over viadukten mens ‘Hogwarts ekspressen’ kører over broen – i filmen er det faktisk det rigtige Jacobite damptog, der kører over, så nu er viadukten blevet en (endnu) mere kendt seværdighed i Skotland.

Jeg har tidligere været ved Glenfinnan Viadukten, men ikke mens toget har kørt over, så jeg ser frem til oplevelsen.

glenfinnan
Og her er det så – Jacobite damptoget på vej over Glenfinnan Viadukten.

Det er et imponerende syn, uden tvivl, men man kan altså også sagtens tage turen forbi det imponerende bygningsværk selvom man ikke ser toget. Naturen er fantastisk og toget kører trods alt kun på viadukten et minuts tid og så er det væk.

Flot er det dog uden tvivl – næste gang må jeg hellere tage turen i selve toget 😀

Se min video fra rejsen til Glencoe, Fort William og Glenfinnan Viadukten herunder (rejseguiden fortsætter under videoen):

Rejse til Isle of Skye – alle bør tage turen

Loch Shiel

Jeg fortæller min rejsekammerat, da vi sidder i bilen igen, at nu kan han altså godt begynde at glæde sig. Der er lige et par timers kørsel i almindeligt smukke omgivelser, men så pludselig kommer man til en skillevej, hvor man til højre kommer til Inverness og til venstre kører man mod Isle of Skye.

Her ændrer naturen igen karakter og det bliver lige en tak vildere, smukkere og mere imponerende.

Eilean Donan Castle

På køreturen til Isle of Skye kommer man forbi Eilean Donan Castle, der er et af Skotlands bedst kendte – med god grund. Det er et imponerende og en anelse faretruende syn.

Jeg mener det virkelig, når jeg siger, at man bør rejse til Isle of Skye mindst en gang i sit liv. Problemet er så bare, at jeg endnu ikke har hørt nogen fortælle, at de har rejst til Isle of Skye, men at de ikke gerne vil tilbage – hurtigst muligt. Isle of Skye er ganske enkelt et helt unikt og voldsomt imponerende rejsemål.

Hvor skal man bo på Isle of Skye?

Bo på Skye

Først og fremmest, så er Isle of Skye verdenskendt og et rejsemål, der står på rigtig manges ‘bucket list’. Det betyder, at man skal være ude i rigtig god tid, når rejsen til Isle of Skye skal planlægges. Jeg begyndte at booke vores rejse til Skotland i juni og vi rejste i starten af september – det er ikke god tid og der var booket op på de fleste hoteller på øen.

Jeg fandt dog et spændende sted, der lå tæt ved byen Uig på Skyes nordlige del – som efter min overbevisning er den smukkeste. Når man kører over broen fra fastlandet til Skye tager det faktisk en del kilometer før man rammer den helt vilde natur og nordligst på øens spidst, synes jeg, at det peaker.

Så vi checker ind i Whitewave Outdoor Center, hvor vi får en lille hytte. Jeg har fortalt min rejsekammerat, at nu skal vi altså ud af vores komfortzone og bo ekstremt primitivt.

Det viser sig dog, at der er alt fra køleskab til rindende vand og gasblus i vores lille hytte, så vi føler os meget heldige – i de 5 minutter vi lige slapper af inden vi skal ud at flyve med dronen og bestige et bjerg.

Bjergvandring Skye

Igen fandt vi en rute på Walkhighlands, men valgte at afvige fra den og marchere direkte mod toppen af det nærmeste bjerg.

Isle of Skye Rejsekris Tours
Rejsekris på toppen af Isle of Skye!

Dér ventede så den hårdeste opstigning jeg nogensinde har prøvet – den trak tænder ud, der var pløret og det gjorde ganske enkelt ondt i hele kroppen.

Som altid, når man vandrer i bjerge, ventede belønningen dog på toppen – og jeg fik endda sat dronen op, så vi fik filmet og taget nogen fede billeder (videoen fra Isle of Skye er længere nede i rejseguiden her).

Seværdigheder på Isle of Skye

Isle of Skye Duntulm Castle
Duntulm Castle

Der er selvfølgelig en række top seværdigheder som man bare skal se, når man rejser til Isle of Skye. Personligt synes jeg, at det fedeste egentlig er bare at køre rundt og suge naturen ind og så ellers stoppe bilen, når der er ekstra flot.

Det er da også det vi gør, da vi omkring kl 7 om morgenen sætter os ind i bilen med et par pejlemærker på ruten.

Vi kører nordover Skye og rammer hurtigt Duntulm Castle, hvor det smukke morgenlys i den grad er med til at sætte scenen. Vi har på dette tidspunkt efterhånden fået en del vilde naturoplevelser, men igen må jeg sgu lige nibe mig selv i armen for at fatte, at scenariet her er ægte. Der er simpelthen så ubeskriveligt flot.

Og hvad gør en rejseblogger, når noget er ubeskriveligt? Han må lade billederne fra seværdigheder på Skye som Trotternish, Kilt Rock og Old Man of Storr tale.

Isle of Skye
Skye
Kilt Rock
Roadtrip Skotland
Old man of storr
Halvvejs oppe ved The Storr
Old Man of Storr
Med Old Man of Storr i baggrunden.

Min video fra Isle of Skye er indlejret her (rejseguiden fortsætter under videoen):

Old Man of Storr var endnu en mindre bjergbestigning, men her er er altså stentrapper og et fint spor, så det er en opstigning jeg vil mene kan klares af de fleste, der er i nogenlunde form og ikke har skader. Udsigten er fuldstændig majestætisk – både over selve Storr, men også ud over vandet til øerne og fastlandet.

Portree
Havnen i hyggelige Portree.

Vi kører videre til Portree, som er ‘hovedstaden’ på Skye og et sted jeg vil anbefale at bo, hvis man ellers er ude i god tid. Jeg har lige booket et par kunder ind på et af byens hoteller til deres rejse i februar (booket i oktober), så det kan altså lade sig gøre – men nu er det også lavsæson i vinterperioden.

Hvis du gerne vil rejse til Skye om foråret eller sommeren, så har du travlt allerede her i november, men det kan naturligvis godt lade sig gøre.

I Portree spiser vi frokost og sætter kursen mod vores sidste overnatningssted på rejsen til Skotland – et lille hus booket via Airbnb i Broadford. Broadford er en anden er byens større byer, men det ligger et godt stykke ‘nede’ på øen – hvilket var grunden til, at jeg bookede huset her. Så kunne vi relativt nemt køre afsted mod fastlandet dagen efter.

Det skal lige siges, at to dage på Isle of Skye er i underkanten af, hvad jeg vil anbefale. Der er i hvert fald nok at se og lave på Skye til mindst tre hele dage, men det er selvfølgelig ikke en billig destination og det tager også noget tid at komme dertil og fra…

Kør fra Skye til Loch Ness og Inverness til Edinburgh

Isle of Skye
Stadig på Isle of Skye…

Køreturen fra Isle of Skye til Edinburgh (hvis det er din sidste destination i Skotland) er lang og den foregår på veje, hvor det er svært som dansker at holde max-farten. Derfor anbefaler jeg at man kører via Loch Ness og Inverness, når man skal ‘hjem’ fra Isle of Skye.

Efter sådan en aktiv ferie i Skotland kan man godt være træt i hovedet og der er vejen fra Inverness til Edinburgh altså noget rarere at køre på – det er en blanding af motortrafikvej og motorvej, der går lige ud, så den er ganske rar at køre på.

Og ja – hvad med Loch Ness?

Som barn var jeg meget fascineret af Loch Ness og da jeg første gang besøgte søen var humøret højt. Det dalede dog en del. Nuvel, Loch Ness er en flot sø og naturen omkring er flot. Men Loch Lomond og Glencoe er flottere, så når man først har været dér og siden kommer til Loch Ness, så er det svært at være super imponeret faktisk.

urquhart loch ness

Alle der kører denne rute fra Skye via Loch Ness/Inverness bør dog gøre holdt ved Urquhart Castle. Det er vitterligt lige på vejen og (igen) en af de flotteste borg-ruiner i Skotland.

inverness
Inverness

Vi fik en kop kaffe i Inverness, hvor vi havde tid til at slentre lidt omkring (vi kørte fra Skye kl 6:30 om morgenen). Jeg havde tidligere været i Inverness, hvor jeg ikke havde fået et særligt godt indtryk af byen.

Det blev lidt bedre og jeg vil sige, at man sagtens kan snuppe en overnatning i Inverness på sin rejse i Skotland, men omvendt er det heller ikke verdens undergang, hvis man ikke kommer derind.

inverness
Udsigten fra Inverness Castle.

Overraskelsen på rejsen – Pitlochry

pitlochry
Fantastisk lille pub i Pitlochry.

Vi stod, igen, tidligt op om morgenen for at have god tid på køreturen fra Skye til Edinburgh, hvor vi skulle aflevere bilen kl 16 om eftermiddagen inden turen gik hjem. Det gjorde vi bl.a. for at have tid til at udforske Inverness, men i ligeså høj grad nogen af byerne i det store Cairngorms nationalpark-område.

Her kørte vi ind til nogen forskellige byer, men den der efterlod det klart bedste indtryk var Pitlochry.

Her lærte jeg, at selvom jeg har boet og rejst en del i Skotland, så er der stadig masser af uopdaget land for mig. Siden har jeg fundet ud af, at Pitlochry faktisk er en lille perle, som tiltrækker rigtig mange turister – sågår den britiske dronning Victoria i 1842 og der har været afholdt Highland Games i byen siden 1852.

Pitlochry er super hyggelig og jeg håber, at jeg kan komme tilbage og udforske den inden længe. Byen ligger relativt tæt på Edinburgh, så jeg kan også anbefale at rejse derop på en dagstur eller til en enkelt overnatning.

Vi spiste frokost på en pub i Pitlochry og vendte derefter snuden hjemad mod Edinburgh Airport, afleverede lejebilen og boarede flyet hjem til København med endnu en fantastisk rejse til Skotland i bagagen.

Rutekort til Skotland rejsen

skotland roadtrip

Ruten fra Edinburgh Airport via Callander til Glencoe (Isles of Glencoe Hotel):

Ruten fra Glencoe via Glenfinnan til Uig på Isle of Skye:

Vores køretur på Isle of Skye:

Køreturen fra Isle of Skye via Loch Ness og Inverness til Edinburgh Airport:

Jeg håber, at du kunne bruge min rejseguide til en kør-selv-ferie i Skotland. Du skal være velkommen til at stille spørgsmål til Skotland i kommentarfeltet herunder, men jeg skal gøre opmærksom på, at der pga travlhed i rejsebureauet kan gå lang tid inden jeg får mulighed for at svare.

Og husk – alle bør rejse til Isle of Skye mindst én gang i livet! 😀

• Hotels.com er min foretrukne hotel-booking portal med gode tilbud i hele verden
  • Get Your Guide er en portal, hvor du kan booke billetter til seværdigheder, udflugter på rejsemål og diverse transportbilletter
  • Omio er den bedste side til at finde billige tog- og busbilletter i hele Europa.
  • Rentalcars.com er det bedste sted at få overblik over priser på lejebiler