4 positive overraskelser ved Barcelona

rejsekris barcelona

Jeg var i sommerferien et smut forbi den spanske storby, Barcelona. Dér var masser af gode oplevelser, men der var fire ting, der i særdeleshed overraskede mig positivt.

Dem deler jeg i dette indlæg.

Lad mig på forhånd undskylde for manglen af billeder i indlægget – min iPhone gik desværre i stykker og jeg mistede dermed alle billeder fra turen, der ikke blev skudt på GoPro…

Vila de Gracia – meget hyggeligt område

Vi lægger ud med et område, der på forskellige andre rejseblogs og guides bliver kaldt et boheme-område, der er lidt up and coming.

Når man flere steder falder over, at et område er up and coming, så er det typisk allerede etableret som et turistområde, der muligvis var up and coming for 10-15 år siden.

Det var lidt samme følelse jeg fik i Vila de Gracia, men det er faktisk kun positivt i mine øjne. Jeg kan godt lide, at et område er sådan lidt skævt, men det gør mig heller ikke noget, at der ikke ligger affald overalt og man ikke føler sig utryg.

Så det er helt fint for mig at komme til et område, der var up and coming og nu bare er lidt cool, men også en anelse poleret.

Sådan havde jeg det med Vila de Gracia, hvor vi gik ned efter at have været i Park Guell, der er en af de mest kendte seværdigheder i Barcelona – og i øvrigt et besøg værd.

I nærheden finder du også nogle af de bedste Gaudi-relaterede oplevelser og ture.

Få et indtryk af bydelen i videoen her:

Jeg nævner også området i min guide til, hvor man skal bo i Barcelona.

I mine øjne er det virkelig et område man bør opleve og jeg kan da også se, at flere internationale rejseblogger omtaler gode steder i Gracia. F.eks. bliver der nævnt flere gode restauranter i denne guide til, hvordan man bruger 5 dage i Barcelona.

Prisen på mad og drikke – Barcelona er billig

rejsekris barcelona
En tilfreds rejseblogger.

Jeg ved naturligvis godt, at Danmark er dyrt og at det bliver billigere, når man rejser sydpå (medmindre man lige tager til Schweiz selvfølgelig), men jeg var virkelig positivt overrasket over priserne i Barcelona.

Min kæreste, der var i byen inden jeg ankom, bød mig velkommen i ferielejligheden med en flaske fremragende cava, der havde kostet sølle 2 euro i et supermarked.

Jeg har skrevet et dedikeret indlæg med tips til restauranter i Barcelona, hvor jeg kommer nærmere ind på hvad vi spiste og hvad det kostede, men spoiler alert: det er virkelig billigt.

Eksempelvis spiste vi virkelig god frokost inkl. to øl på en fremragende katalansk restaurant i centrum af Barcelona – pris: 31 euro (230 kr). En anden gang spiste vi på en cool café tæt på stranden, hvor vi hver fik en burrito og en cola – pris: 19 euro (141 kr).

Det kan naturligvis også gøres meget billigere, hvis man blot handler i supermarkeder eller tager en sandwich to-go.

Stranden og La Barceloneta-området

barcelona strand
Måske den første hindbærbrus, der er blevet drukket på stranden i Barcelona?

Ja, Barcelona har en strand – det ved de fleste, der har lavet minimum research på byen, nok godt. Men hvor strande i storbyer nogen gange kan være mikroskopiske og dermed ekstremt overcrowdede, så er stranden i Barcelona virkelig stor!

Faktisk er der ikke bare én lang strand, men flere mindre inddelte strande, hvoraf den første man møder fra ‘byen’ naturligvis er den mest populære.

På denne rejse til Barcelona boede vi få minutters gang fra ramblaen i det gotiske kvarter og herfra kunne vi gå til strande på 15-20 minutter.

Hvis jeg en dag har mere end 3 dage i Barcelona skal jeg helt sikkert ud til nogle af de mindre turistede strande for at tjekke dem ud.

Man kan træne! 😁

Vi var dernede flere gange på vores ugelange tur og valgte næsten hver gang at ligge lige ved det udendørs træningsområde – det er tilpas langt væk fra byen, så her er masser af plads.

I øvrigt, hvor var det egentlig fantastisk med et træningsområde, der virkelig var godt bygget. Sædvanligvis styrketræner jeg gerne en 3-4 gange om ugen og følger et træningsprogram fra min kammerat Jacob fra Maxer.dk, men her i foråret, hvor træningscentrene i Danmark var lukkede måtte jeg jo rundt og søge udendørs træningsmuligheder i København.

Det var ærligt talt svært at opdrive et godt sted at få trænet hele kroppen, så jeg var meget glad for at have muligheden på stranden i Barcelona – jeg er sikker på, at min kæreste rullede lidt med øjnene inde bag solbrillerne, da jeg ekstatisk kom tilbage på strandtæppet efter en lille workout 😀

Hele området nede ved stranden hedder La Barceloneta og er i øvrigt meget ulig de andre kvarterer i Barcelona vi var forbi. Her kan jeg i den grad anbefale at bruge et par eftermiddage og tjekke sidegaderne ud.

Her er et indlæg fra en international rejseblogger, hvor der er en del billeder fra stranden og området generelt.

Lufthavnstransport er nemt, hurtigt og billigt

taxa fra lufthavnen i barcelona
Sådan ser taxaerne ud i Barcelona.

En af de mest irriterende ting ved at tage på storbyferie er i mine øjne lufthavnstransporten. Vi er ekstremt heldige med vores lufthavn her i København, hvor man på ekstremt kort tid kan være inde i centrum af byen.

Sådan er det langt fra i alle storbyer rundt omkring i verden. Barcelona er dog god på dette punkt!

Jeg har skrevet en stor guide til, hvordan man kommer fra Barcelona El Prat lufthavn til centrum, hvis du sidder og planlægger din egen rejse. Du kan også se min guide til offentlig transport i Barcelona – det fungerer i øvrigt også glimrende.

Jeg tog selv bussen fra lufthavnen til centrum denne gang, da jeg havde fin tid og gerne lige ville tjekke den ud, så jeg kunne opdatere mit indlæg såfremt det fungerede dårligt.

Alt var dog nemt og fungerede virkelig.

På hjemrejsen gik vi ned til en af de større veje og jeg fik vitterligt en taxa til at holde ind i samme øjeblik jeg rakte armen i vejret. Generelt er der rigtig mange taxaer i Barcelona, så det vil altid være super nemt at finde en, når du skal i lufthavnen.

Prisen fra centrum til lufthavnen var med denne taxa (med taxameter, der er lovpligtigt) 22 euro og turen tog ca 20 minutter. Fantastisk nemt og en noget rarere oplevelse end, når man f.eks. skal fra Stansted til London, fra JFK Lufthavn til Manhattan eller fra Charles de Gaulle til Paris.

Det er altså værd at tage med – især hvis man rejser til Barcelona på en forlænget weekendtur.

• Booking.com er min foretrukne hotel-booking portal med gode tilbud i hele verden
  • Get Your Guide er en portal, hvor du kan booke billetter til seværdigheder, udflugter på rejsemål og diverse transportbilletter
  • Omio er den bedste side til at finde billige tog- og busbilletter i hele Europa.
  • Rentalcars.com er det bedste sted at få overblik over priser på lejebiler