Flyforsinkelse – sådan får du erstatning for aflyst eller forsinket fly

flyforsinkelse

Måske har du oplevet det før – måske har du ikke. Men det sker altså regelmæssigt at fly enten bliver forsinket eller aflyst. Uanset om det er sket for dig, eller du bare vil være forberedt på det sker, så kan denne guide til kompensation hjælpe dig godt på vej.

Denne guide til kompensation ved flyforsinkelse er lang og forsøger at afdække alle problemstillinger samt juraen bag forsinkelser, aflysninger og overbookede fly.

Hvis du bare gerne vil ansøge om kompensation og få op til 4.500 kr pr passager, så igangsæt dit krav hos vores samarbejdspartner Flypenge her.

Det er gratis og tager få minutter at komme igang.

Der er en del jura bag flyforsinkelser og de efterfølgende rettigheder til kompensation, erstatning, returnering af billetter, nye billetter osv.

I stedet for selv at kende alle reglerne og bruge timer på at researche kan du læse denne guide. Den er lavet for at give dig det fulde indblik i dine muligheder og rettigheder.

Det er ikke kun økonomien det drejer sig om. Hvis du står i en lufthavn langt hjemmefra, kan der også være spørgsmål som:

  • Hvor skal jeg overnatte?
  • Skal flyselskabet betale for mad mens jeg venter?
  • Hvordan kommer jeg med et nyt fly videre?

Som forbruger er man måske vant til at stole på kundeservice, og at man som kunde får den vejledning man har brug for. Her burde flyselskaberne selvfølgelig altid informere dig om dine rettigheder, og hjælpe dig godt videre. Det er desværre bare ikke altid sådan virkeligheden er.

Læs alt om dine rettigheder og muligheder for kompensation ved flyforsinkelse og aflysning herunder.

Du kan også benytte indholdsfortegnelsen herunder til at gå direkte til din problemstilling.

Få erstatning for flyforsinkelse nemt & hurtigt

New York fly


Reglerne for kompensation burde være simple, men det er de ikke altid, og mange passagerer oplever at flyselskaberne ikke selv overholder dem, selvom de burde være de første til at kende reglerne.

Derfor starter denne guide med at gennemgå den nemmeste måde at få hjælp på, nemlig hos Flypenge.

Denne mulighed er en af de nemmeste, hurtigste og sikreste måder at få sine penge på.
Og bare rolig de kører selvfølgelig No-Cure-No-Pay stilen – så det koster dig ikke en krone, hvis de ikke kan hjælpe.

Da Flypenge har grundig kendskab til alt den jura der ligger bag følger her en gennemgang af funktionerne på siden, og hvordan du kan bruge dem, suppleret med lidt basisviden.

Længere nede skal der nok komme en uddybning af de forskellige regler for og muligheder for kompensation, hvis du gerne selv vil kende lovgivningen.

Sådan får du kompensation med Flypenge

Inde på forsiden kan du se at du har tre muligheder for at få kompensation:

  1. Ved forsinket fly
  2. Ved aflyst fly
  3. Ved overbooket fly

Fra hver af de tre sider, eller direkte fra forsiden via “Start dit krav!” -knappen i øverste højre hjørne, kan du oprette din sag og få hurtig afklaring på, om du har ret til kompensation. Du skal blot have disse oplysninger klar:

  1. Afgangslufthavn
  2. Din slutdestination (f.eks. Berlin, Barcelona, Prag etc)
  3. Flyselskabets navn
  4. Dit flynummer
  5. Tid og dato for planlagt ankomsttid
  6. Tid og dato for faktisk ankomst

Herefter skal du svare på følgende tre spørgsmål:

  1. (Kun ved overbooking.) Hvordan blev din boarding afvist?
  2. Hvilken begrundelse gav flyselskabet dig?
  3. Hvornår blev du informeret om forsinkelsen?

Herefter får du direkte besked på, om du har ret til kompensation, og hvis ja, så kan du udfylde dine kontaktoplysninger, samt øvrige oplysninger og med få klik sende det ind.

Du kan også klikke dig ind på hver af de tre førstnævnte muligheder, og her kan du så danne dig et hurtigt overblik om netop din situation giver ret til kompensation.

Som sagt er Flypenge.dk en nem og hurtig måde – de hjælper dig hele vejen, og det koster ikke en krone hvis ikke de kan hjælpe.

Hvad indeholder siden ellers?

Udover de ovenfor nævnte funktioner finder du også andre relevante ting på siden. F.eks. artikler der kan være nyttige hvis man ofte rejser, 3 gode grunde til at vælge Flypenge, grundig oplysning om dine rettigheder m.m.

Står du med et kompensationskrav, og vil have hurtig og nem hjælp så kan det anbefales at du bare klikker direkte ind på flypenge nu.

Så behøver du egentlig ikke læse resten af indlægget, men vil du gerne vide mere så fortsæt bare herunder, hvor lovgivningen bliver gennemgået.

Der findes også mange andre udbydere af de her flyforsinkelse kompensation services – bl.a. har jeg fået denne beskrivelse på mail fra en læser:

I 2013 opleves jeg sammen med min mand og datter at være 9 timer forsinket fra Billund til Malaga. Vi sad i lufthavnen meget længe, da de ikke kunne sige noget om, hvornår der kom et andet fly.

Vi sendte efter hjemkomsten ugen efter straks besked til Airhelp.dk, som straks tog sagen op. Der skulle gå 3 år og en retssag før vi fik kompensation, da flyselskabet ikke var villige til at udbetale pengene. I 2016 fik vi så vores kompensation: 9.000 kr og heraf 25% til Airhelp. Dejligt.

Hvilke rettigheder har jeg ved flyforsinkelse eller aflyst fly?

fly


Når du køber en billet til den kommende ferie, et møde i udlandet, en shoppingtur til London eller noget helt andet, er det måske ikke lige dine rettigheder som passager du tænker allermest på.

De fleste glæder sig bare til at komme afsted, og først hvis man står i den uheldige situation, begynder man at tænke over, hvilke rettigheder man egentlig har.

Du har sikkert mange spørgsmål når du står i situationen. De spørgsmål gennemgår guiden herunder.

Herefter kommer der i guide nogle undtagelser der gælder for alle rettigheder vedr. kompensation og refusion, samt dine rettigheder til betalt forplejning osv.

Vær sikker på at få læst og gjort dig disse undtagelser klart, inden du søger kompensation eller klager.

Se også til allersidst evt. tips og forslag inden du går i gang med at klage eller søge kompensation.

Hvor gælder mine rettigheder for kompensation som flypassager?

forsinket fly


Kort sagt gælder dine rettigheder som flypassager, lige så snart du flyver fra, eller lander i en lufthavn inden for EU, eller såfremt du flyver med et selskab der hører under EU.

Derudover skal du selvfølgelig være mødt op i lufthavnen til tiden, og ellers have overholdt de gældende vilkår for din rejse.

Rettighederne gælder også hvis du har købt en charterrejse, hvor både fly og hotel er bestilt samlet.

Erstatning eller kompensation ved flyforsinkelser

aflyst fly


Alt efter hvor længe dit fly er forsinket har du krav på forskellige typer af erstatning eller kompensation, I nogle tilfælde har du både ret til refusion, kompensation og forplejning

Rettigheder ved 2 timers forsinkelse

I tilfælde af mere end 2 timers forsinkelse, har du krav på mad og drikke samt adgang til telefonopkald eller kommunikation via e-mail, så du kan træffe fornødne foranstaltninger.

Det kan være du har brug for at give nogen besked om, at du bliver forsinket eller ombooke en evt. transport på ankomststedet.

Kan du ikke umiddelbart få udleveret kuponer, kontanter eller anden løsning vedr. forplejning, så kan du sagtens købe selv, du skal blot gemme din kvittering så du senere kan få refunderet pengene.

Rettigheder ved 3 timers forsinkelse

Ved 3 timers forsinkelse har du selvfølgelig ret til det samme som ved 2 timers forsinkelse, men derudover kommer rettighederne til indkvartering og transport fra og til hotellet også.

Dette dog kun hvis forsinkelsen strækker sig over natten.

Ved 3 timers forsinkelse kan du nu også evt. have rettighed til kompensation.

Er din flyvning på under 1500 km kan du få 250 Euro.

Er din flyvning mellem 1500-3500 km kan du få 400 Euro

Er din flyvning over 3500 km kan du få 300 Euro

Rettigheder ved 4 timers forsinkelse

Hvis din flyvning er under 3500 km gælder præcist de samme vilkår og regler for kompensation som ved forsinkelser på 3 timer.

Er din flyvning derimod over 3500 km. kan du nu få 600 Euro i stedet for de 400 Euro.

Rettigheder ved 5 timers forsinkelse

Er dit fly mere end 5 timer forsinket, så træder der lidt andre rettigheder i spil.

For det første skal flyselskabet give dig et valg mellem at vente på dit fly, eller give dig en fuld refusion af denne flyvning, samt eventuelle retur eller videre flyvninger der hænger sammen med denne flyvning.

Vælger du at vente de 5 timer, eller mere, har du stadig ret til forplejning, kompensation osv. efter ovennævnte vilkår ved hhv. 2,3 og 4 timers forsinkelser.

Flyselskabet skal hurtigst muligt ombooke din flyrejse, og dermed få dig med en flyafgang til din destination. Alternativt skal de betale differencen på din oprindelige billet og din nye billet, hvis du altså selv har måttet stå for at købe en ny rejse.

Husk dog at ved alle forsinkelser afhænger det af, om din flyvning er indenfor EU, iflg. de tidligere nævnte betingelser for at opnå kompensation.

Rettigheder ved aflysning af fly

lufthavn


Når det kommer til dine rettigheder ved aflysning af fly, er disse lidt mere komplicerede, da det både afhænger af hvornår du får besked, hvor på din rejse du er (afgangslufthavn, eller mellemlanding) og hvor lang tid du evt. bliver forsinket pga. aflysningen.

Lad os starte med hvornår du får besked.

Hvis du får besked mere end 14 dage før afrejse

Hvis du får besked mere end 14 dage før din rejse påbegyndes, skal du tilbydes enten en alternativ flyrejse eller en refusion. Her er der ikke mulighed for yderligere kompensation.

Hvis du får besked mellem 7 og 14 dage før afrejse

I dette tilfælde skal du have tilbudt en omlægning af rejsen, dog må denne højest være med 2 timers tidligere afgang, eller maksimalt 2 timers senere ankomst til destinationen.

Hvis du får besked mindre end 7 dage før afrejse

Her skal du have tilbudt en omlægning af rejsen der inkluderer højst en times tidligere afgang, og maksimalt to timers senere ankomst

Hvis du får besked i lufthavnen

Flyselskabet har i første omgang en forpligtelse til at bringe dig hjem hurtigst muligt, hvis du står i en fremmed lufthavn. De kan dog også tilbyde dig andre alternativer.

Du kan vælge mellem at få et alternativt fly samt en evt. kompensation. Eller du kan vælge en refusion af din billet, og dermed muligheden for at rejse hjem hurtigst muligt.

Hvis aflysningen resulterer i at du rejser videre, men bliver mere end 2 timer forsinket, har du ret til logi og mad, som ved forsinkelser på 2 timer

Her er det igen vigtigt at du gemmer kvitteringer osv. hvis du i første omgang selv har måttet betale, og senere vil søge kompensation og / eller refusion.

Flyselskaberne betaler kun for rimelig forplejning, det vil sige nødvendig mad og drikke. Du kan altså ikke shoppe løs i Tax-Free fordi du keder dig i ventetiden.

Rettigheder ved afvist boarding – i tilfælde af overbooket fly

afvist boarding


I nogle tilfælde bliver man afvist når man skal til at boarde.

Dette skyldes typisk at flyet er overbooket. Hvorfor flyselskaber af og til overbooker, kan du finde svar på længere nede, men i første omgang får du en guide til hvad dine rettigheder for kompensation og refusion kan være, hvis du altså bliver afvist i en boarding-situation.

Overbooking er lovligt for flyselskaberne, men du skal tilbydes en alternativ flyrejse inden for en time, og sker dette ikke kan du altså få kompensation.

For at være berettiget til kompensation eller refusion ved nægtet boarding, skal disse fem punkter være overholdt:

  1. Du skal være mødt i gaten til tiden
  2. Du må ikke være blevet afvist med den begrundelse at du har været til fare sikkerhedsmæssigt set. F.eks. været beruset, meget syg, have opført dig upassende eller andet.
  3. Du skal have styr på alle nødvendige dokumenter
  4. Dit fly skal afgå fra en EU-lufthavn eller være registreret i EU.
  5. Du må ikke frivilligt have givet afkald på din plads, ved. f.eks at have aftalt anden kompensation med flyselskabet.

Især det sidste punkt er vigtigt hvis du ønsker at søge kompensation. Du må selvfølgelig gerne tage imod en straks kompensation, eller aftale, om f.eks. en ny billet, mad, drikkevarer, indkvartering eller hvad det nu ellers kunne være.

Du skal blot gøre dig klart at så frafalder retten til senere at få kompensation – men måske den aftale du kan lave ved gaten, er bedre end en senere kompensation, og så er det helt okay.

Hvis ellers ovenstående betingelser er opfyldt, og du ikke frivilligt giver afkald på din plads, så skal du enten tilbydes en omlægning af din rejse, så du kommer til din destination hurtigst muligt at få ændret din reservation efter eget valg.

Endelig kan du også tilbydes fuld refusion for billetten og evt. en returbillet til din afgangslufthavn. Hvis altså dette er relevant selvfølgelig.

Er du mellem landet, og du får tilbudt en returrejse samt en refusion, kan refusionen godt bare være for den del af rejsen, du ikke fik foretaget.

Størrelsen på kompensationen følger størrelsen som ved forsinkelser. Det vil sige:

  • For ruter med en distance op til 1500 km, 250 Euro
  • For ruter med en distance på mellem 1500-3500 km, 400 Euro
  • For ruter med en distance på over 3500 km, 600 Euro.

Ligeledes gælder retten om forplejning og indkvartering også, ligesom ved forsinkelser.

Som nævnt i starten af guiden er der dog også nogle gange hvor dine rettigheder til kompensation, refusion eller forplejning helt bortfalder.

Disse årsager bliver gennemgået herunder.

Hvorfor overbooker flyselskaberne?

Dette afsnit er bare til dig der måske undrer dig over hvorfor flyselskaberne overbooker, og hvordan det egentlig kan være lovligt, når det af og til betyder at passagerer bliver afvist, forsinkede, misser videre fly eller andre vigtige aftaler.

Det sker desværre ofte end man tror, at passagerer ikke dukker op. Det kan der være mange årsager til, men uanset hvad, så er det utrolig omkostningstungt for flyselskaberne at flyve med tomme sæder.

Et alternativ kunne være at hæve priserne for at dække de tomme sæder ind, men det ville nok ikke gøre nogen glade.

Derfor er det altså lovligt for flyselskaberne i et vist omfang at overbooke. Baseret på rute, tidspunkt for flyvningen, statistikker og deres erfaring, har de en rimelig god ide om hvor mange “no-show” passagerer de kommer til at have.

Hvor reglerne ikke gælder

Vi ved jo alle, at hvor der er regler, er der også undtagelser. Det er selvfølgelig ikke anderledes når det kommer til flyrejser, kompensation herfor og regler om forplejning osv.

Derfor tager vi nu et kig på hvilke undtagelser der kan være.

Hvis du selv vil søge om kompensation eller andet, er det ret vigtigt at du kender undtagelserne, men især også at du er opmærksom på, hvornår undtagelserne IKKE kan bruges.
Det opleves desværre ofte at flyselskaber forsøger at undgå at påtage deres ansvar.

Så læs med her så du kan undgå dette.

Ekstraordinære omstændigheder – Force majeure

Ligesom du måske kender det fra dine private forsikringer findes der Force majeure, i denne sammenhæng kaldet ekstraordinære eller usædvanlige omstændigheder.

Det er omstændigheder som betyder at dine rettigheder til kompensation eller refusion ikke gælder.

  • Dårligt vejr. Det kan sagtens være at særligt hård regn, storm eller bare tykke skyer kan påvirke flytrafikken så meget at der bliver store forsinkelser eller aflysninger
  • Naturkatastrofer. Orkaner, oversvømmelser, og jordskælv kan f.eks. betyde at fly ikke kan lande eller lette.
  • Strejker blandt tredjeparter, eller eget flypersonale.
  • Sikkerhedsforanstaltninger i lufthavnen, der kan være diverse sikkerhedsmæssige årsager til at et fly bliver forsinket eller aflyst
  • Politiske opstande eller anden ustabilitet
  • Terrortrusler
  • Skjulte produktionsfejl
  • “Bird strikes” eller på dansk, sammenstød med fugle
  • ATC-restriktion, en pålagt restriktion fra lufthavnsmyndighederne i den pågældende lufthavn.

Disse ovenstående grunde hører alle ind under særlige omstændigheder, som flyselskaberne altså betragtes som, værende ikke herre over, og dermed frafalder passagerens krav på kompensation og andre godtgørelser.

Dog er det flyselskabet der bærer bevisbyrden. Her er en mundtlig begrundelse ikke altid nok, og du er altid velkommen til at bede om yderligere dokumentation for begrundelsen.

Af og til kan man opleve at flyselskaberne vil forsøge at sige at det var særlige omstændigheder, men den er altså ikke altid gangbar.

Vi gennemgår ikke gyldige årsager her.

Situationer der ikke ses som ekstraordinære omstændigheder.

  • Tekniske fejl som burde være forudset eller betragtes som sandsynlige. Det kan f.eks. være forsinkelser pga. lasten eller teknikken.
  • Sygdom blandt besætning eller manglende personale f.eks. pga. hviletider eller andet.
  • Kollision med et andet køretøj i lufthavnen.
  • Wildcat strejke

Især det sidste punkt skal du være opmærksom på, for hvor strejke normalt hører ind under de særlige omstændigheder der fritager flyselskaberne for kompensation, skelner loven altså ved alm. strejke eller en såkaldt “WildCat strejke“.

En Wildcat strejke opstår ofte på baggrund af personalets utilfredshed omkring interne forhold hos flyselskabet. Netop derfor har EU domstole fastslået, at en sådan strejke bør kunne forudses, og en evt. forsinkelse eller aflysning på baggrund heraf altså er flyselskabets ansvar.

Det kan dog være svært for den almindelige passager at bedømme, om en strejke hører til som værende det ene eller det andet, og derfor vil en sådan sag altid blive undersøgt individuelt.

Situationer hvor regler vedr. forplejning og indkvartering ikke er gældende

I flere af afsnittene længere oppe er der beskrevet situationer hvor flyselskaberne er forpligtet til at tilbyde forplejning.

Det kan være i form af mad- og drikkevarer, evt. overnatning, transport til og fra overnatningsstedet, adgang til nødvendige telefonopkald og e-mail kommunikation.

Alt dette selvfølgelig i rimeligt omfang.

Men i nogle tilfælde frafalder disse forpligtelser altså.

Hvis dit fly er forsinket og du skal vente hen over natten, skal flyselskabet arrangere indkvartering – men hvis arrangering og transport frem og tilbage, alt i alt, vil betyde yderligere forsinkelser for andre passagerer, så kan flyselskabet fritages for denne forpligtelse.

På samme måde har man heller ikke ret til mad- eller drikkevarer, hvis man f.eks. i forbindelse med, eller under udlevering af kuponer, eller kontanter eller selve maden, bliver gjort opmærksom på at man nu kan boarde flyet.

Flyselskabet har altid pligt til at mindske generne for samtlige passagerer så meget som muligt, og i visse tilfælde kan det altså betyde at reglerne vedr. forplejning og indkvartering bortfalder.

Igen er det dog flyselskabet der altid skal kunne påvise at dette har været tilfældet.

Nu hvor du ved, om du har rettighed til kompensation, er næste skridt at søge herom, og bliver din ansøgning afvist er der altid mulighed for at klage.

Her følger en gennemgang af hvordan du gør dette:

Hvordan kan jeg klage eller søge flykompensation?

Det er ikke altid man får hvad man har krav på sådan uden videre. Især flyselskaberne er gode til at krybe udenom deres erstatningspligt. Dette bekræfter utallige passagerer, samt artikler fra DR og Forbrugerrådet TÆNK.

Derfor må du aldrig bare gå ud fra at du automatisk får kompensation, eller at det ikke kan betale sig at klage.

Så hvad gør du i de forskellige situationer? Det kan du læse lidt mere om herunder.

I lufthavnen

Når dit fly er forsinket, aflyst eller du er blevet nægtet boarding, så skal flyselskabet senest to timer efter have oplyst dig om dine rettigheder. Ellers skal du selvfølgelig selv kontakte flyselskabet hurtigst muligt.

Herefter skal flyselskabet leve op til de forpligtelser, regler og retningslinjer der er gældende for den aktuelle situation.

Søg kompensation efter rejsen

Det er ikke sikkert at du har lyst til at bruge starten af din ferie på en klagesag vedr. en forsinkelse eller andet, der har forstyrret din rejse. Da sager har en forældelsesfrist på 3 år kan du sagtens vente til du kommer hjem fra ferien.

Du kan ofte finde en klageformular ved rejse- eller flyselskabet, sandsynligvis på deres hjemmeside.

Ellers anbefales det at du mailer til flyselskabet, så du har al kommunikation på skrift.

Ryk for svar efter 4 uger hvis du stadig ikke har hørt noget.

Mangler der stadig svar efter 2 måneder, så har du ret til at gå videre med en klage, uden yderligere varsel, eller forsøg på kommunikation med flyselskabet.

Her er det rigtig vigtigt at du har skriftlig dokumentation.

Når du skal klage, skal du selvfølgelig rette din klage det rette sted, find den rette myndighed her:

Hvilken myndighed skal jeg klage til?

  • Rejser du fra Danmark – klages til Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen.
  • Rejser du fra et ikke EU-land og til Danmark, med et EU-luftfartsselskab – klages til
    Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen.
  • Rejser du ikke fra Danmark, men stadig fra et EU-land – klages til myndigheden i det land du rejser fra.
  • Rejser du med et EU-flyselskab, dog med afrejse fra et land udenfor EU, og med ankomst i et andet EU-Land som ikke er Danmark – klages til ankomstlandet.

Kan jeg selv klage?

Når sagen evt. er kommet så langt, at du ønsker at klage, så kan du godt gøre det selv.
Det er dog vigtigt at du har sat dig grundigt ind i reglerne, hvilket denne guide forhåbentlig skulle have hjulpet dig med.

At klage direkte til en myndighed er gratis. Dog kan det være lidt besværligt, samt tage en del af din tid at finde frem til den korrekte myndighed og samtidig have styr på diverse dokumentation.

Hvis du vil klage herhjemme til Trafik- Bolig- og Byggestyrelsen skal du bruge følgende:

  • NemID
  • Din flybillet eller en bekræftelse af reservationen for alle passagerer som klagen omhandler
  • Skriftlig korrespondance med flyselskabet vedr. din klage
  • Kvitteringer for diverse udgifter du evt. ønsker refunderet. F.eks. vedr. forplejning
  • Underskrevne fuldmagter hvis du klager på vegne af andre
  • Navn og adresse på alle der er omfattet af klagen

Medsender du ikke al dokumentation korrekt skal du være opmærksom på at din klage kan afvises, og du vil blive bedt om at oprette en ny klage.

Så længe det er danske myndigheder der skal klages til, kan det være en smal sag at få ordnet. Skal du derimod klage til en udenlandsk instans, kan det være mere besværligt.
Selv om borgere inden for EU burde have de samme rettigheder i alle EU-lande, er det ikke altid sådan forholdene er.

Det kan f.eks. være utrolig svært at komme igennem med, eller få afgjort en sag hos de italienske eller spanske myndigheder, som tager det med tidsfrister lidt løst.

I Tyskland er det ret væsentligt, at man overholder alle retningslinjer til punkt og prikke, da det kan være en ret bureaukratisk omgang at få sin klage igennem her.

Læs mere hos EU her.

Men hvilke muligheder har man så?

Bør jeg få en advokat til at klage?

I og med kompensation, refusioner og andre rettigheder vedr. fly-sager har en del jura bag sig, og der flere gange er truffet beslutninger og ændringer i EU-forordningerne vedr. dette, så ville det jo være nærliggende at overveje at bruge en advokat.

Især hvis man har oplevet at man ikke kommer videre med sin klage, og ikke selv kan fremstille modargumenter for flyselskabets påstande.

En advokat kan dog være en dyr løsning, og alt efter kompensationens størrelse, antallet af passagerer, aflysningens eller forsinkelsens eftervirkninger, skal det gøres op, om en advokat er en god løsning.

Man kan jo altid ringe og få et uforpligtende tilbud.

Og til sidst er der den mulighed som også er beskrevet i starten.

Få Flypenge eller lignende service til at klage for dig

Grunden til dette bliver nævnt to gange er at, som du nok kan se af det ovenstående, så kan reglerne være ret komplicerede. Flyselskaberne kan til tider være tunge at danse med, og slipper gerne udenom med ugyldige grunde, og upåviselige påstande som passagerer har svært ved at argumentere imod.

Det at klage eller søge kompensation for aflyste fly eller forsinkelser på rejsen, kan altså kræve en del tid, både på korrespondance med flyselskabet og diverse myndigheder.

Især hvis det ikke drejer sig om danske myndigheder, og det kræver at kunne holde styr på dokumenter og skriftlige samtaler.

Hos Flypenge ordnes det hele for dig, og det er folk med erfaring der tager sig af sagen. Det ved flyselskaberne også godt, og de vil derfor være tilbøjelige til hurtigere at give efter.

Det er en nem løsning for dig der måske gerne vil bruge din tid på vigtigere ting, men også gerne vil have din kompensation. Får du ingen erstatning har du heller ikke brugt penge.

Tips og tricks inden eller mens du klager over flyforsinkelse

Indlægget her er ret langt, og er du kommet helt herned, kan det være, at du har mistet overblikket. Derfor finder du her en liste med de vigtigste tips og huskeregler inden, eller når du skal klage

  • Kend dine rettigheder
  • Få altid skriftlig dokumentation på hvorfor dit fly er forsinket eller aflyst
  • Sørg for selv at holde dig opdateret om omstændighederne i lufthavnen. F.eks. hvordan er vejret, er andre afgange påvirket osv.
  • Gem alle kvitteringer på evt. forplejning og indlogering eller nye flybilletter hvis du selv betaler, og senere vil søge kompensation eller refusion.
  • Husk at klage hurtigst muligt, selvom der er en forældelsesfrist på 3 år. Jo hurtigere du klager, jo nemmere er det at finde frem til hvem der har ansvaret.
  • Tag aldrig et nej for gode varer i første omgang. Flyselskaberne afviser de fleste klager i første omgang, i håb om at passagererne ikke går videre med sagen.
  • Start din klage hos flyselskabet i første omgang
  • Gå først derefter videre med en klage til rette instans
  • Find den korrekte myndighed
  • Hav den rette dokumentation klar inden du klager hos myndighederne

Guiden er nu slut, og du er forhåbentlig blevet sat godt ind i sagerne vedr. klager over flyforsinkelser eller aflysninger.

Denne guide til kompensation og erstatning ved flyforsinkelse af udarbejdet af Rejsekris Redaktionen, der består af en samling rejseglade skribenter.

  • Booking.com er min foretrukne hotel-booking portal med gode tilbud i hele verden
  • Get Your Guide er en portal, hvor du kan booke billetter til seværdigheder, udflugter på rejsemål og diverse transportbilletter
  • Omio er den bedste side til at finde billige tog- og busbilletter i hele Europa.
  • Rentalcars.com er det bedste sted at få overblik over priser på lejebiler