rejsekris kristoffer føns

Skotland i februar 2020, den sidste tur i lang tid…

“Hvordan er det egentlig at være rejseblogger på fuld tid, Kris?”

Well, det plejer at være noget anderledes end lige nu…

Mit liv som rejseblogger før corona

Isle of Skye Rejsekris Tours
Sædvanligvis er det langt fra, hvordan folk forestiller sig det. Mange tænker nok, at jeg altid er på farten og spenderer mine få arbejdstimer med min Macbook på skødet på en sandstrand i Thailand

Det kunne jeg i princippet godt, men jeg har valgt en anden måde at være rejseblogger på fuld tid.

Jeg bor i en super dyr lejlighed på Ydre Nørrebro, rejser (normalt) på 1-2 korte ture om måneden og bruger resten af min tid foran computeren som en helt almindelig kontorarbejder.

Hvad skete der med Rejsekris Tours?

rejsekris skotland
I ca halvandet år havde jeg også mit eget rejsebureau, Rejsekris Tours, der egentlig udefra gik godt og bl.a. omsatte for knap 250.000 kr i januar 2019 efter få måneder på bagen, men det har jeg lukket ned her i slutningen af februar.

Jeg brugte alt for meget tid på den enkelte kunde, kunne ikke finde ud af at tjene penge nok på rejserne og var ganske enkelt for flink, når en kunde f.eks. ringede med et aflyst fly fra Stansted kl 23, så jeg brugte firmaets penge på en ny afgang morgenen efter, hvor jeg skulle have sagt til kunden, at vedkommende (med små børn) skulle gå hen i den 100-mand lange kø og lade flyselskabet ordne det…

Hvad så nu?

Da venner og bekendte hørte, at jeg lukkede rejsebureauet spurgte de fleste, hvad jeg så skulle leve af.

Sandheden er dog, at jeg aldrig udbetalte løn fra Tours, overskuddet blev brugt på udvikling (f.eks. inspektionsrejser) og mens jeg arbejdede på fuld tid i rejsebureauet levede jeg af den indtægt rejsebloggen her genererede.

• Hvordan tjener jeg penge som rejseblogger?
    Ved hjælp af affiliate marketing, der kort fortalt går ud på, at jeg får kommission for et salg.
    Det kan være, når du via mit link booker hotel i New York, køber billetter til seværdigheder i London eller bestiller et rabatkort til offentlig transport i Berlin.
    Dér modtager jeg en lille procentdel af salgsbeløbet – naturligvis uden, at det koster ekstra for køberen. Jeg har skrevet mere om emnet i min guide til at lave en rejseblog.

Flash forward til marts 2019, hvor jeg har været på den sidste grupperejse i Tours og verden nu atter ligger for mine fødder…

Bang!

Coronakrisen melder sin ankomst, landet lukker og rigtig mange brancher kommer i krise umiddelbart efter Statsministerens første pressemøde.

I dagene op til har jeg fulgt med i besøgstallene her på bloggen og det ser allerede kritisk ud inden Mette lukker landet. Da grænserne lukkes og Europa generelt går i undtagelsestilstand går det, naturligvis, helt i stå.

tal

• I går var Rejsekris.dk’s besøgstal nede med 96% i forhold til samme dato sidste år…

Nu tjener man ingen penge på at have mange besøgende, men jeg behøver vel næsten ikke at sige, at jeg ingen penge har tjent siden omkring 10. marts…

En forfærdelig situation for alle…

Jeg har været selvstændig pretty much siden jeg gik ud af gymnasiet i 2011 (på nær et halvt års praktisk i Berlin og halvandet år hos et online marketing bureau) og dette er uden tvivl den største krise mit firma har været i.

Men når jeg zoomer ud er det jo fuldstændig ligegyldigt, at jeg lider økonomisk. Folk over hele verden dør og andre må gå fra hus og hjem fordi de mister deres arbejde.

Og så er det jo nærliggende at få dårlig samvittighed over, at man syntes, at man har det hårdt. Det synes jeg dog er forkert.

For det er også en hård periode for mig og sikkert mange af jer, der læser med. Også selvom vi ikke har mistet vores bolig, arbejde eller familiemedlemmer.

Den første uges tid af lockdown gik jeg ærligt talt også ret meget i lockdown. Jeg kunne ikke rigtig overskue at tænke konsekvenserne igennem – jeg lever jo for fanden af at hjælpe folk med at planlægge rejser…

Det var dog også som om, at hele situationens alvor var større end mine personlige konsekvenser af pandemien. Måske ubevidst forsøgte jeg at være positiv og tænkte, at det var ærgerligt, at påsken og forårsrejserne røg, da de sædvanligt er nogle af årets bedste måneder.

Her en måned senere er alvoren naturligvis gået mere op for mig og i perioder kan det være lidt svært at holde den sorte hund på afstand, når jeg tænker over, hvor vidtrækkende konsekvenserne af den her pandemi ender med at blive…

Så hvad gør jeg for at holde mig kørende i lockdown-perioden?

rådhuspladsen kbh

Rådshuspladsen uden mennesker.

Min hverdag herhjemme plejer at være ret struktureret og før coronaen gjorde sit indtog arbejdede jeg også hjemmefra, så på den front har intet ændret sig.

Når man arbejder hjemmefra har man (jeg har i hvert fald) et stort behov for også at komme ud, hvis man ikke vil blive vanvittig – her var jeg dagligt forbi Fitness World og gik også ca en times aftentur hver dag, hvis jeg ikke havde andet på programmet.

Jeg kunne sagtens have en dag eller to, hvor jeg ikke talte med andre end kassedamen eller front desk medarbejderen i fitnesscenteret. Så jeg er egentlig ret godt rustet til en ‘bliv indenfor og lad være at ses med nogen‘ periode 😀

I den første uge af lockdown holdt jeg fri og forsøgte ikke en gang at arbejde, da jeg simpelthen ikke havde overskuddet midt i kaosset.

Jeg tog en lang cykeltur gennem Københavns tomme gader hver aften, hvilket faktisk var ret interessant.

fa

Det her fik smilet frem på læberne 😀

Men så tænkte jeg, at det simpelthen også skal være løgn, hvis jeg ikke bruger denne ekstremt trælse periode mere produktivt.

Så jeg besluttede mig for at skrive én artikel til rejsebloggen her hver dag i april.

Motivationen holdt i præcis 2 dage 😀

Det er kun blevet til 4 artikler siden lockdown trådte i kraft og jeg har ærligt talt svært ved at finde motivationen til at udarbejde guides til transport fra lufthavnen i Bangkok, når jeg end ikke ved, hvornår jeg må tage toget til Malmø

Jeg skruer ned for tempoet

Jeg tror, jeg har accepteret, at det bare tager længere tid at producere indhold lige for tiden. Pt er jeg i gang med en kæmpe guide til seværdigheder i Edinburgh som jeg burde kunne skrive på én dag, men det har nu taget mig 3-4 dage og det er sådan set okay.

nyhavn
I går valgte jeg at gå en tur på 13 km rundt i Københavns forårsfyldte gader og det var nok bedre for mig end at sidde ved computeren og skrive. Samtidig prioriterer jeg at få løbet og hjemmetrænet højere end arbejdet pt…

Og så har jeg fået designet en t-shirt, der gerne skulle komme til salg inden så længe.

rejsekris

Dette indlæg er da også en overspringshandling, så jeg ikke skal skrive videre på Edinburgh guiden 😀

Indlægget her var egentlig tænkt som et kort indblik i, hvad en rejseblogger kan lave, når han ikke må rejse.

I stedet er det blevet en længere, rodet omgang, men ved du hvad – det er sgu også okay og nu kom jeg i hvert fald ud med en masse tanker 😉

Det meste er okay for tiden for verdenssituationen er helt vanvittig…

Én ting jeg har på hjerte er dog, at jeg kan læse, at rigtig mange danskere nu opfordrer til, at man skal “rejse lokalt”, når alt dette er overstået.

Dertil vil jeg lige sige, at hvis du næste år gerne vil ned at besøge den familieejede restaurant i Toscana som du er kommet på gennem 10 år eller du vil bo på det lille, unikke hotel i vandkanten på en ferieø i Thailand, så har de altså også brug for dine penge…

Så snart verden åbner igen, naturligvis 🙂

Om Rejsekris

Kristoffer Føns

Her på Rejsekris.dk skriver jeg om mine egne rejser og udarbejder samtidig rejseguides til seværdigheder, transport og overnatning. Mit mål er at gøre det så nemt som muligt for dig at planlægge din rejse hjemmefra, så du trygt kan rejse afsted med ro i maven og styr på alle detaljer. Du kan støtte mit arbejde ved at booke din næste rejse (f.eks. flybillet & hotel) via et link på min liste her. Alle indlæg kan indeholde affiliate-links.