En sommerdag i London & derfra til indie festival i Glasgow

primrose hill london

Jeg var for nylig et smut i London, hvor jeg spenderede en ekstremt varm dag, hvorefter jeg tog nordpå til Glasgow og besøgte den nye TRNSMT Festival. Læs om min rejse til Storbritannien her og bliv inspireret til, hvordan du selv kan bruge en dag (faktisk halvanden) i London og lær lidt om Glasgow nye musikfestival.

London om sommeren

camden market

Jeg havde booket det helt tidlige fly til London på trods af, at jeg egentlig havde svoret, at jeg aldrig ville flyve kl 07:00, når nu der er så ekstremt mange andre fly til London på mere behagelige rejsetidspunkter.

Planlægger du din tur til London i sidste øjeblik? 🇬🇧

Her er et par af de bedste ting at lave, hoteller og andre tips til din rejse til London.

🎡 Top Aktiviteter & Ture:

1. Besøg det imponerende Harry Potter Studios (husk at booke billetter i god tid, da de altid bliver udsolgt)
2. Tag en tur rundt i London Eye (jeg anbefaler fast-track billetter for at undgå køen)
3. Oplev en musical i West End (se spilletider og køb billetter her)
4. Tag på bådtur på Themsen og se London fra sø-siden
5. Oplev mere af England med en dagstur til Stonehenge, Windsor & Bath

🛌 Bedste Hoteller:

1. The Savoy er et af byens bedste og mest kendte luksushoteller
2. Sea Containers og Canopy by Hilton er begge 5-stjernede hoteller, der ofte kan bookes til en fin pris
3. Park Plaza Westminster Bridge er et godt, familievenligt hotel få meter fra London Eye
4. Zedwell Piccadilly Circus er et ekstremt billigt hotel uden den store komfort, men lige i hjertet af London

Det er hårdt at skulle op kl 05 – og det værste er, at jeg aldrig får sovet ordentligt natten inden de her tidlige flyvninger, da jeg altid vågner og er bange for, at jeg har sovet over mig 😀

Ikke desto mindre stod jeg klar i CPH til beskeden om, at flyet var forsinket. I Gatwick var der kæmpe kaos, så jeg endte med at blive knap 2 timer forsinket i alt – press når formålet med min tur til London var et møde hos VisitBritain og jeg hader at være for sent på den.

Efter at have hjulpet flere hundrede danskere med at komme fra Gatwick til Central London kender jeg dog mulighederne så godt, at jeg kan repetere dem i søvne, så det lykkedes faktisk at ankomme til VisitBritain HQ kun 10 minutter forsinket.

VisitBritain har kontor i hjertet af London, naturligvis. Det var ret specielt at se udsigten fra deres kontor og for en London-connoisseur som mig var det fedt at være bag facaden netop dér.

Udsigten fra VisitBritains kontor er sådan relativt ok… pic.twitter.com/F45RqECIKX

— Kristoffer Føns (@HrFons) July 6, 2017

Efterfølgende tjekkede jeg ind på et af de klassiske hoteller ved King’s Cross Station. De er små og kan være en anelse dyre, hvis man rammer en uheldig periode – f.eks. sommerferien oveni Wimbledon og en række andre større events i London.

Mit hotel er ikke værd at skrive om og jeg vælger uden tvivl et af mine andre anbefalede hoteller i London næste gang – jeg tog dog King’s Cross hotellet fordi jeg skulle med bussen til Stansted Airport dagen efter og dertil var det nemt.

Jeg havde nu 24 timer i min yndlingsby i hele verden, solen bragede frem og der var tæt på 30 graders varme. Jeg har sagt det mange gange før og må nu skrive det igen: London er en fantastisk sommerferiedestination.

Vejret er næsten med garanti bedre end i Danmark og der er mange fine åndehuller, hvor man kan slappe af, hvis man får nok af ‘klassisk storbyferie’.

Primrose Hill & pubcrawl i Camden, King’s Cross & Soho

Min eftermiddag startede meget udskyldigt med et hurtigt dyk ned i London Underground og derfra med Northern Line til Chalk Farm, hvorfra man kan gå til Primrose Hill af en meget hyggelig gade (og en bro over togbanen).

chalk farm til primrose hill

Udsigten fra Primrose Hill er velkendt og på en varm sommerdag var det eminent at nyde en salt beef bagel på toppen af bakken i Nordlondon.

Primrose Hill er tæt på Central London og er et af de bedste steder i London at se byens skyline – samtidig er det super nemt at kombinere et besøg her med en tur på det populære Camden Lock Market, så det er noget jeg altid anbefaler, når turen går til den britiske hovedstad.

Lige netop her er det vist OK at tage en selfie 😀

primrose hill london
Rejsekris i London…

Ok venner. Klokken var nu blevet hen ad 15-16 stykker, jeg havde holdt mig til (et par flasker) Evian, men jeg var trods alt i Camden Town (jeg vandrede via kanalen til Camden Lock Market) og der var 31 grader med solskin.

Så jeg tog på pub. Flere af mine gamle yndlingspubber ligger i Camden, men jeg besluttede mig dér for kun at prøve nye ting denne dag i London, så jeg sneg mig mod Edinboro Castle, der har en beer garden.

God pub, men lidt dyr. Over £5 for en Peroni – det er voldsomt. Kom for deres store beer garden og tag ellers på f.eks. Dublin Castle lige rundt om hjørnet, hvor priserne er bedre.

Canal walk fra Camden til King’s Cross

Når du alligevel er i Camden og har fået nok af Lock markedet, så drop at gå ned til Camden Town tube station og følg i stedet kanalen østpå mod King’s Cross.

Dér kommer du pænt bag facaden af London og det er næsten ekstremt, hvor stille der kan være på trods af, at man er inde midt i den larmende storby.

Og der ligger en herlig pub på halvvejen – med udsigt over kanalen.

london øl

Der er både gode lagers, ales og et pool bord på The Constitution, hvor der meget sjældent er turister at finde.

Resten af min dag blev brugt på at vandre omkring, drikke mere vand og slå vejen forbi et par pubber til aftensmad (og en bitter eller to).

Eksempelvis McGlynns, som ligger få hundrede meter fra King’s Cross, men føles som en lokal pub, da den er lidt gemt fra turisternes falkeblikke:

Derudover besøgte jeg Princess Louise i Holborn, der uden tvivl er en af de bedste pubber i Central London!

En formiddag i Temple & ved Themsen

st pauls london
St Paul’s ved Themsens bred.

Efter en ulidelig nat på et 30 grader varmt hotelværelse (husk for guds skyld at booke et hotel med aircondition, hvis du rejser til London om sommeren!) tog jeg på togt.

Jeg har i lang tid gerne ville udforske Londons Temple-område og se tempelkirken, som også optræder i filmen Da Vinci Mysteriet. Det var faktisk et lille højdepunkt på min (korte) tid i London, da jeg drejede ind ad den meget godt gemte sidegade (fra Fleet Street) ned mod kirken.

Tjek nedenstående screenshot fra Google Streetview – ‘porten’ var lukket, da jeg gik forbi, så jeg skulle ind via den lille indgang, hvorfra der kommer en mand ud.

fleet street london

Igen kommer man dér bag facaden fra Londons travle gader. Der var simpelthen helt mussestille i de små brostensbelagte gader få hundrede meter fra Themsens bred. Helt speciel oplevelse som jeg vil anbefale, hvis man er på de kanter.

Jeg vandrede ned til Themsen og østpå til St Paul’s Cathedral, over broen og hen mod Borough Market – mit yndlingsmarked i London, som desværre blev kendt i Danmark og resten af verden for nogle forfærdelige ting tidligere på året.

Borough Market er dog tilbage i full swing – det fejrede jeg med lidt koldt til ganen og smuttede derfra over London Bridge og mod mit hotel.

Se mine London videoer:

Det var tid til næste del af turen…

TRNSMT – indie festival i Glasgow

trnsmt
En del af lineuppet på festivalen i 2017.

Efter at jeg boede i Edinburgh har jeg flere gange været tilbage i Skotland, hvor Glasgow efterhånden har vundet mit hjerte i ligeså høj grad som Edinburgh. Hovedstaden er perfekt for en storbyferie, hvor Glasgow er lidt mere rå og rock ‘n roll.

Samtidig bor en af mine gode britiske venner nu i Glasgow og det tager kun 1 times tid fra Edinburgh til det centrale Glasgow, så det er oplagt for mig at komme meget i Skotlands største by.

Jeg blev budt velkommen i Glasgow med en dåse Tennents og en tur på Paesano – en stor pizza-restaurant i Glasgows West End.

Et par uger forinden havde jeg været på Bæst i København, som har modtaget international anerkendelse for de gode pizzaer, men jeg synes faktisk, at pizzaen jeg fik på Paesano slog den fra Bæst…

Og så koster den under det halve – priserne ligger på £7-8 for en verdensklasse pizza.

Så det kan altså anbefales, hvis du er på de kanter, hvilket du bør være, hvis turen går til Glasgow. Byens West End er fantastisk og der er subway-stationer flere steder tæt på.

Stå af metroen på Kelvinbridge St, stik hovedet ind hos Paesano, bed om et bord om 30 minutter og smut så ned på Inn Deep ved siden af og få en pint med udsigt over floden.

Det gjorde vi og det var en opskrift på succes!

Lørdag stod den på TRNSMT Festival. Tidligere har Skotland været verdenskendte for deres T in The Park festival, som har eksisteret siden starten af 90’erne og alle de største bands i verden spillede dér hver sommer.

Sidste år gik den dog lidt over gevind med flere dødsfald og en generel dårlig stemning, hvorfor arrangørerne valgte at tage en pause fra T in The Park. Ud af ingenting opstod TRNSMT Festival så – en byfestival inde i selve Glasgow. Uden camping som vi kender det fra f.eks. Northside og Tinderbox her i Danmark.

Jeg elsker festivaler og koncerter, men som anglofil dansker er der sjældent noget at komme efter her i landet på den front. Roskilde er blevet en stor joke og det er decideret tåbeligt for mig at punge ud i dyre domme for at se 2-3 bands på Northside, hvor de lokale alligevel ævler & kævler i munden på hinanden under koncerterne, når jeg kan komme billigere til Glasgow og opleve verdensklasse navne spille foran nogle af verdens vildeste koncertgængere.

Bare lørdag var der koncerter med Cabbage, Circa Waves, The Kooks, Catfish & the Bottlemen og Kasabian – bands som samler mange tusinde i UK, men som bliver ignoreret af danskerne til fordel for håbløs københavner-hiphop/dancehall/whatever…

Det skotske koncert-publikum går all in, hvilket også er med til at gøre koncerter (og festivaler) i Skotland langt federe end herhjemme.

Dét kombineret med fantastisk vejr og kolde pints gjorde lørdag på TRNSMT til en enorm succes.

Kasabian lukkede lørdagen med et monster-sæt spækket med hits. Uden tvivl noget af det vildeste jeg har oplevet til en koncert – der var sjældent et øjeblik under koncerten uden at der var gang i romerlysene eller røgbomberne…

Søndag var en lidt roligere dag på festivalen, hvor mine højdepunkter var The View, Declan McKenna, Blossoms og Two Door Cinema Club.

TRNSMT Festival – worth it?

Uden tvivl. Publikum er så meget mere ‘på’ end i Danmark og andre steder jeg har oplevet koncerter. Der var masser af madboder, god plads på trods af udsolgt om lørdagen og skotterne er generelt et flinkt folkefærd.

Eneste ulemper jeg kan se er, at prisen for en pint lå på £5, hvilket er decideret vanvittigt i Skotland – læg dertil, at øllet blev leveret af danske Carlsberg, så føler man sig lidt dum som dansker. Håber Tennents er på næste år! 🙂

TRNSMT afholdes på Glasgow Green i byens East End – 10-15 minutters gang fra centrum og det kræver, at man booker overnatning i byen, da der som tidligere nævnt ikke er camping-muligheder.

London, Glasgow, UK – I’ll be back.

I morgen står den dog på en tur til Thailand

• Hotels.com er min foretrukne hotel-booking portal med gode tilbud i hele verden
  • Get Your Guide er en portal, hvor du kan booke billetter til seværdigheder, udflugter på rejsemål og diverse transportbilletter
  • Omio er den bedste side til at finde billige tog- og busbilletter i hele Europa.
  • Rentalcars.com er det bedste sted at få overblik over priser på lejebiler